גדול יום הגשמים • 10 דברים שלא ידעתם על היורה

    דוד גדנקן 1 Comment on גדול יום הגשמים • 10 דברים שלא ידעתם על היורה
    21:36
    15.05.24
    אבי מימרן No Comments on שר הדתות: "מי שתוקף את החוק היה מעביר אותו בעצמו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הגמרא במסכת תענית משבחת במיוחד את יום הגשמים במעלות רבות ונצורות. בחסדי ה' זכינו וגשמי היורה ירדו אתמול. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על היורה.

    א. אנו אומרים כל יום בקריאת שמע את הפסוק מתוך ספר דברים (פרק י"א פסוק י"ד) "ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותירושך ויצהרך".

    ב. בספר ירמיהו (פרק ה' פסוק כ"ד) נאמר "ולא אמרו בלבבם נירא נא את ה' אלוקינו הנותן גשם ויורה ומלקוש בעתו,שבועות חוקות קציר ישמור לנו". אלה הם המקומות היחידים בו מוזכר היורה בתנ"ך.

    ג. היורה –הוא הגשם הראשון היורד בדרך כלל בארצנו בחודשי הסתיו. הגשמים הקלים היורדים לפעמים בסוף הקיץ, או טפטופים ומטרות פזורים, אינם נחשבים כיורה. המטאורולוגים המקצועיים קוראים לגשם יורה, אך ורק אם הממטרים ממושכים ויורדים כמויות של כמה מ"מ "מכובדים" לקרקע.

    ד. באזורנו,המזרח התיכון, היורה יורד בתקופת סוף חודש תשרי או בחשוון (אוקטובר-נובמבר למניינם). האקלים בישראל אינו כזה (כבאירופה למשל) שמביא גשמים בעונת הקיץ,לכן בוא היורה מסמל עבורנו כי עונת הסתיו בעיצומה וכי החורף בשער.

    ה. היורה מגיע בד"כ כתוצאה של שקע ברומטרי (מסוג שקע חזיתי),בתקופה שלאחר הקיץ. רוחות קרות הבאות מצפון וממערב מחד, ואיוד מי ים התיכון החמימים ,מביאים למערכת גשמים עזה וקצרה ולרוב בארצנו היא תופעה "מקומית" ולא בפריסה גאוגרפית רחבה.

    ו. בארצנו אזורי צפון הארץ ( רמת בגולן, הגליל העליון, הגליל המערבי וכד') הם הראשונים לקבל את גשמי היורה ,מוקדם מאזורים אחרים. מאכז הארץ זוכה ליורה בד"כ בתקופת "חג הסוכות-שמחת תורה" ורק מאוחר יותר נעים גשמי היורה לדרום הארץ.מעטים המקרים בו יורד היורה בפריסה ארצית באותו היום.

    ז. נשאלת השאלה מה מקור השם היורה ? חז"ל נתנו כמה הסברים לשם זה. אחד מן ההסברים הוא כפי שמופיע בתלמוד במסכת תענית (דף ו' עמוד א) "שמורה את הבריות להטיח גגותיהן ולהכניס פירותיהן ולעשות כל צורכיהן". בהסבר זה שורש המילה יורה הינו יר"ה מלשון הוראה, ציווי, ללמד.הגשם הראשון מלמד אותנו להתארגן לקראת החורף ,להכין את גג הבית בטיח ובסתימת סדקים שגשמים לא יטפטפו לתוך הבית.

    ח. פירוש נוסף בנוי על האמור בתהילים (פרק ס"ה פסוק י"א) "תלמיה רוה,נחת גדודה, ברביבים תמוגגנה, צמחה תברך" המילה רווה היא המוטיב העיקרי דהיינו הגשמים הראשונים מרווים את הקרקע המצפה למטר הגשם.

    ט. הפירוש השלישי למילה יורה נלמדת מהפסוק בספר שמות (פרק י"ט פסוק י"ג)"לא תגע בו יד כי סקול יסקל או ירה יירה וגו". השורש הינו יר"ה והכוונה שהגשם הראשון, היורה, הינו כיריית החץ שאינה מחטיאה את המטרה. רש"י מפרש שם: "ההולך ביושר ואינו נוטה לכאן ולכאן" .

    י. בד"ע ממטרי היורה יורדים בנחת ואינם גשמי זעף (קרו מקרים יוצאים מן הכלל לפעמים עקב אי ההכנות של האחראים לקראתו). החקלאים הנבונים ועתירי הנסיון משתדלים לסיים איסוף הבוטנים למשל,משדות גידולם בטרם בו היורה. הבעיה הקרדינלית היא איסוף הכותנה ואיחסונה. קטיף הכותנה מתחיל בתקופת ראש השנה,הוא מבוצע במכשור מודרני של קומביינים (קצרדשים)אשר קוטפים הכותנה ואורזים אותה בצוברים המוצבים בשדות. מגדלים חכמים בחינת "אין חכם כבעל הנסיון" יודעים למהר ולכסות את הצוברים כדי שלא ירטבו ויפגעו מגשמי היורה.

    נאחל לעצמנו כי גשמי ברכה הקרויים יורה יסמנו כי הקב"ה נענה לתפילותינו "משיב הרוח ומוריד הגשם" ו"תן טל ומטר לברכה" כפי שנפלל החל מז' מרחשוון, שנבורך השנה בגשמי ברכה.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      יפה מאד
      רק תיקון אחד, בנביא יואל ג"כ מוזכר "ובני ציון גילו וכו' מורה ומלקוש" שגם הכונה ליורה.